
Hvorfor besluttet sameiet å investere i et felles ladeanlegg?
Vi bygget ut i 2018 en liten sone på 30 plasser for elbiler. Vi hadde mange flere som ønsket elbillading i garasjen og tenkte derfor å gjøre klar infrastrukturen for samtlige plasser i garasjen. Da vi antar at antallet som ønsker lading kommer til å øke fremover.
Ladebehovet kan endres med tiden
Med vår ladeløsning er det enkelt å oppgradere til et fullverdig ladepunkt

Hvordan gikk dere frem for å innhente tilbud?
Vi søkte rundt på nettet, snakket med andre sameier/borettslag, og hadde flere leverandører på befaring hvor de så på anlegget. Prisene varierte noe, men også valg av teknologi var forskjellig fra enkelte av de.

Hvilke kriterier ble vektlagt i utvelgelsesprosessen?
Vi vektla alt fra pris, kapasitet til alle, fremtidsrettet teknologi, faktureringstjeneste til service, drift og support
Et av hovedpunktene var selvfølgelig pris, men vi vektla også kapasitet slik at beboere i fremtiden kunne koble seg til anlegget som ikke valgte å bestille med en gang. Vi ønsket også en ladeboks som var moderne, driftssikker og fremtidsrettet.
Et annet viktig punkt var å sette bort faktureringstjenesten til en profesjonell part, da vi har gjort dette selv tidligere, med mye manuell jobb. Samt at all support og vedlikehold skal gå via leverandøren.
Dette gjelder også at fremtidige beboere som skal bestille ladeboks skal gå via en nettportal hos leverandøren for å bestille dette, uten å trenge å gå via styret med alt merarbeidet det medfører.
Hvorfor valgte dere kjøp fremfor leie?
Vi regnet på dette og kom frem til at etter 5-6 år ville dette ikke lønne seg for sameiet og beboerne totalt sett. Derfor syntes vi det var best å eie infrastrukturen selv. Da ble også månedskostnadene til beboerne lavest mulig per måned.

Hvordan har prosessen fra befaring til ferdig anlegg vært?
Både leverandør og elektrikere har vært veldig behjelpelig under hele prosessen. Vi brukte ganske lang tid på å bestemme oss for utbyggingen og det var mye endringer underveis som kom fra vår side, men både leverandør og deres elektrikere har vært tålmodige. Totalt sett har hele prosessen vært vellykket sett fra styrets ståsted.

Hvordan har responsen fra beboerne vært?
Beboerne har vært veldig fornøyd. Fått positive tilbakemeldinger fra beboerne. Lite spørsmål til styret fra beboerne, noe som tyder på at systemet fungerer veldig bra.

Hva er ditt beste tips når ladeløsning skal velges?
Planlegg godt og bestem dere for å bygge ut infrastrukturen til alle, men gjør det valgfritt for beboerne om de skal ha ladeboks nå eller senere. Forankre utbyggingen på generalforsamlingen for å unngå eventuelle konflikter

Vil dere anbefale andre å bruke Flowe som leverandør?
Vi vil absolutt anbefale Flowe som leverandør. De har vært tilgjengelige under hele prosessen og vært hjelpsomme med endringer vi har kommet med underveis.